miljöpartifieringen av agendan

enligt gårdagens svd sker en storsatsning på stockholms cyklister. samtliga partier (förutom moderaterna, lulz) lovar miljoner till cykelbanor, cykelpumpar, cykelnätverk, cykelstationer, tvärcykelbanor osv osv osv ad infinitum.

det är ett miljövänligt initiativ.

det är ett lovvärt initiativ, med anledning av det ovan.

det är alltså ett moraliskt tilltalande initiativ.

samtidigt bör man fråga sig vilka det gynnar, förutom, på ett ganska obestämbar sätt, miljön. till exempel:

vilka cyklar?

vilka cyklar i innerstan?

vilka väljare som cyklar i innerstan vill man nå?

miljöpartifällan strikes again hej å hå. att utöka cyklismen som framkomlighetsmetod i stockholm ÄR miljövänligt och ett billigt alternativ till kommunaltrafik och bilar (eller kunde vara om det inte var ett jävla helvete att hitta en cykel i rimlig prisklass, underhålla den, putsa fälgarna och pumpa melonerna) – men samtidigt, hur stor del av stockholms väljare tillhör den privilegierade grupp som kan prioritera hälsan (glöm ej att detta även är ett initiativ mot fetma!) och moraliskt riktiga alternativ? den gröna högervinden är smutsigare än avgaser, ursäkta götebörgsvitsen. i skydd av en moralisk förklädnad rättfärdigas satsningar på människor som har jävligt lätt för att satsa på sig själva. och som dessutom har saltåkvarns hela utbud i skafferiet att rättfärdiga det med.

9 Comments

Filed under Uncategorized

9 responses to “miljöpartifieringen av agendan

  1. Olle

    Å andra sidan: nåt ska väl de resursstarka göra för miljön? De mindre bemedlade konsumerar ju inte lika mycket som Saltå Kvarn-människorna.

    • det jag vänder mig emot är snarare miljöpartifieringen av samtliga partier än viljan att göra något för miljön, även om den inte heller är direkt top notch.

  2. KKK

    Som gammal Västeråsare är man bortskämd med RIKTIGA cykelbanor, dvs flera meter breda, helt avskilda från biltrafik, cykeltunnlar för att korsa motorvägar etc. Och, faktiskt, nästan bilfri innerstad (människofri också iofs). Det går att cykla hela vägen till jobbet, var man än jobbar, på cykelbanor.

    I Stockholm verkar alla anse att en cykelbana uppstår genom att man målar en stiliserad cykel mitt på en motorväg. Vilket förstås är ett väldigt billigt sätt att låtsas bry sig om cyklande som alternativ till bilism.

    Om jag var envåldshärskare skulle bilar tillverkade innan 1969 skattebefrias, och alla andra bilar bannlysas från innerstaden. Nån som har en Renault Floride med originallack kommer att vara jääävligt försiktig vid korsande cykelbana. Dessutom blir staden exakt elva miljarder procent vackrare.

  3. Karin

    Inledningsvis håller jag med om att man inte kan frånse den klassaspekt som utökade cykelbanor etc innebär, vem är det egentligen som cyklar?

    Spontant skulle jag också säga att det är välmående medelklass som tar cykeln till jobbet. Men samtidigt kan jag inte låta bli att se hur den här satsningen öppnar sig för även andra möjligheter. En begagnad cykel är i dagsläget egentligen inte särskilt dyr, skiter man i de här 20 växlarna (som fungerade som statusmarkör på mellanstadiet)och nöjer sig med rostig damcykel inköpt för 300 kronor i närförort utgör cykling faktiskt ett billigare alternativ än vår apdyra kommunaltrafik. En satsning på cykelvägar skulle också eventuellt sporra en större andrahandsmarknad på cyklar = billigare (marknadsliberalen har talat eller? hehe).

    En annan aspekt är överklassens benägenhet att hoppa på alla trender som innebär möjligheten att köpa dyra och coola accessoarer. En ny cykeltrend skulle nog få upp societeten på sadeln också.

    Kanske börjar alla cykla, det vore väl mysigt och göteborgskt?

    • Olle

      “En annan aspekt är överklassens benägenhet att hoppa på alla trender som innebär möjligheten att köpa dyra och coola accessoarer. En ny cykeltrend skulle nog få upp societeten på sadeln också.”

      Är det inte det vi ser idag? Med dyra fixies, retroracers och moderna racers?

  4. ulrika

    jag bor i köpenhamn som blivit utnämnt till världens (!!) bästa cykelstad o jag kan bara säga att det är fantastiskt! ALLA cyklar, o jag menar alla! det finns gratis cyklar att låna på vartenda gatuhörn, tillomed christianiacyklar för storhandlare. det är fullkomligt genialiskt!

  5. jompa j

    OPP ME ADELN I FIXIESADELN
    VELOCIPED I INNERSTADEN
    HEJA HEJA HEJA

  6. jompa j

    sry INNERSTADELN

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s