som man brukar säga: vi har inte råd att låta bli

oppositionen fick en halvsida i svd idag! på brännpunkt skriver ylva johansson (s), emil broberg (v) och gunvor g ericson (mp) att vi har råd med jämlik vård. för att låna ett vanligt uttryck fr svd:s ledarsidor (tack på förhand pj et al!): hur har vi inte råd?!

oppositionen påpekar hur den borgerliga regeringen urholkat den offentliga vården, på vilka grunder och vad det lett till. jag citerar:

Samtidigt som regeringen har sänkt skatterna har de öppnat för en ”välfärd light” som bygger på marknadslösningar där privata pengar går före behov.

•Privatbetalande patienter kan köpa sig förtur inom den offentligt finansierade sjukvården utan att de har medicinska skäl till det.

•Privata utförare inom bland annat vården kan sälja extra tjänster inom ramen för den offentligt finansierade vården och omsorgen. Det öppnar för en tudelning av vården och omsorgen som leder till att det blir plånboken och inte behoven som styr.

jag tänker inte prisa den offentliga vården. det är en enorm organisationen som fungerar rätt kasst. men den kommer aldrig bli bättre av initiativ som vårdval stockholm, filippa reinfeldts hjärtebarn. det är 2010, jag tänker inte prata om solidaritet eller rättvisa eller skit. men jag tänker på hur jag blivit bemött i vården, både som patient och anställd. som patient är jag privilegierad på alla sätt utom ekonomiskt. jag kan ta reda på var jag ska vända mig, hur jag ska bete mig och vad som är rimligt, men å helvete vilket meck det är. som anställd har jag träffat asylsökande med behov av tolk, jag har träffat papperslösa och gamla alkisar med ca 5 tänder i käften. fattar ej hur filippa r kan se sig själv i ögonen när hon gör det ännu svårare för samtliga nämnda, inkl mig då va, att få adekvat vård genom att fördela resurser till sig själv och människor i liknande situation.

alltså: bra skrivet av oppositionen.

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

