en riktigt exklusiv innerstad =P

helv vad jag är trött på tjatet om miljön. eh naturligtvis fattar även jag mikro- till makroperspektiv (eller uppenbarligen inte, i vilken riktning går det nu, mikro, makro, whatvr) men är det inte nåt oerhört tröttsamt med det eviga gnatet om fimparna i stockholm, cykla din egen smoothie i miljöpartiets tält, ta en långresa till bahamas och skit i hur sverige sköter sig globalt och vilka konsekvenser det får i bangladesh………….

såhär säger elin unnes  i en kommentar i svd:

“Stora, vuxna träd har visat sig ha en direkt inverkan på stadens ekonomi. I områden där stora träd, finns eller inkluderas vid nybyggnation, spenderar konsumenterna mer pengar i de lokala affärerna. Samma sak stämmer också på bostadspriset: ju större träd, desto mer är människor beredda att betala…. Tät innerstad i all ära, men vill vi ha en riktigt exklusiv innerstad, ska vi se till att den är grön”.

10 Comments

Filed under Uncategorized

10 responses to “en riktigt exklusiv innerstad =P

  1. KKK

    den andra meningen i elincitatet var så konstigt kommaterad att den tog min nyvakna hjärna flera minuter att dechiffrera.

    skitbra åsikt, den slår två flugor i en smäll. eller snarare samma fluga med två smällar? (jag gissar att det hon snackar om är förtätning av innerstaden genom bebyggning av grönområden.)
    1. färre bostäder = högre bostadspriser
    2. mer grönområden = högre bostadspriser
    jobbigt för andra borgare att hon verkligen använder ordet “exklusiv” i dess ursprungliga innebörd.

  2. Karin

    Hahaha dessa borgare, alltid lika gulligt när de vill adoptera vänsterns hjärtefrågor. Fantastiskt att hon lyckas göra ett miljöargument helt motbjudande. Hatar iofs miljön.

  3. jay-jay

    jaha, jag har fortfarande inte fullt ut hunnit ställa om hjärnan till stockholmstänk och trodde därmed att hon var sarkastisk.

  4. KKK

    btw, VAFAN är grejen med att den där jävla vattenskallen till prinsessa och hennes gympingkille finns på jävla CHOKLADASKAR PÅ KONSUM? det är dags att resa giljotinen.

  5. skepz

    så om man tycker att gentrifieringen höjt bostadspriserna för mycket kan det alltså räcka med lite gerillaarborism för att motverka detta?

  6. Ha, jag visste inte ens att Svenskan använt det där. Därför vet jag inte heller riktigt hur kommentaren ser ut i sin helhet, men för den som vill läsa ett urval av alla tusen argument för varför vi inte ska bebygga våra grönytor, och varför täta städer behöver extra många stora träd, så finns det en behändig punktlista här: http://asecretgardener.blogspot.com/2010/03/hang-em-high.html
    Roligt också att Jay-Jay är den enda som fattar galoppen.
    Antar att det är smällar man får ta när man är konsekventialist. Argumenterar jag för något i en blå tidning som byggherrar läser skriver jag så klart ‘Gör som jag säger så kommer allt bli asdyrt och ni kommer bli miljonärer.’ Argumenterar jag i en syndikalist- eller hippietidning så skriver jag, ‘Skaffa mer träd så kommer era nakna, skitiga ungar bli nöjda.’
    Själv skiter jag i vilket, jag vill bara ha fler träd, och jag kommer att citera de undersökningar och använda de argument som behövs för att det ska hända.

    • jag tyckte det var skitroligt sagt. svenskan HAR ett flertal mkt bra skribenter. är nu mäkta nöjd över att en av dem har kommenterat min töntiga blögg.

  7. KKK

    jag vill ha fler träd att hänga negrer från. skiter väl i negrerna, bara jag får fler träd.

  8. KKK

    stockholm måste väl dessutom vara den minst täta staden i universum? dels pga allt jävla vatten, och dels pga den där jävla madickenregeln om att hus inte får ha mer än fem våningar (+1 med kungens tillstånd. jo, på riktigt). såtillvida inte huset är svinfult och exklusivt förstås, eller består av kontor. allt på grund av nån jävla medeltida vidskeplighet om att inget får vara högre än kyrkor. detta i kombination med borgarnas uttalade policy att inte tillåta bostadsbyggen för att det “förstör konkurrensen”, och grönområdeskramare som uppenbarligen vill bo på landet (och borde göra det), har lett till dagens sjuka bostadssituation.

    miljonprogram i innerstaden NU.

Leave a Reply

