skunk.nu läggs ner

ja, det är tråkigt, ja det är upprörande. skunk är ett gött community som inte går ut på att representera sig själv (som facebook/bloggar) eller att ständigt producera (som på tumblr/bloggar). skunk har varit en go frizon på nätet och jag kommer sörja. först var jag svinlack på spray (som alltså äger och hostar skunk). men nu börjar jag lacka mer på kampanjen som förs av ett fåtal skunkar för att bevara skunk.

för att citera vatikanstaten på skunk:

» vatikanstaten 2010-06-19 19:09
Nu när skunk ska läggas ned profileras stället som nån sorts “andningshål för konstnärer och intellektuella på ett allt för kommersialiserat internet”. WTF? Vadå konstnärligt? Fula tatueringar 2.0? Nakna indiekids? Vadå intellektuell? Skunk har för mig alltid varit ett forum för kåta gubbar, popkids och folk från bosnien. Nu är det iofs bara några popkids och kåta gubbar kvar, men det gör inte användarna mer intellektuella nu än de var när de låtsades förstå Kafka och Sartre när de gick med i skunk tidigt 2000-tal.

pressmeddelanden och ‘skunkarna själva’ bidrar till, och skapar den här bilden, som inte bara är falsk utan också strider mot skunks oproblematiska syfte. kära sextiotalister som läser detta (hej mamma, luv u) – skunk är en plats på internet som saknar motstycke. grupptillhörighet hallå! därför blir jag illamående när följande är vad som ska representera mig:

från skunkgruppen, som ‘strider för skunks sak’:


Att Skunk nu kommer läggas ner måste uppmärksammas! Vi är många aktiva skunkare över hela Sverige. Vi föreslår att ni kontaktar dessa för mer information:

Dxxxx Lxxxxxx xxxxxxxx@gmail.com 07xxxxxxxx (Student, masterprogrammet i sociologi vid Göteborgs universitet)

Hxxxx Gxxxxxxx xxxxxxxx@gmail.com 07xxxxxxxx (Frilansande förlagsredaktör och skribent)

Exxxxxxx Nxxxxxxx xxxxxxx@gmail.com 07xxxxxxxx (Callcenterarbetare)

Nxxxxxxx Cxxxxxxx xxxxxxx@gmail.com 07xxxxxxxx (Student, magisterprogrammet i biologi vid Stockholms universitet)

Exxxxxxx Lxxxxxxx xxxxxxx@hotmail.com 07xxxxxxxx (Student, kandidatprogrammet i datorspelsutveckling vid Stockholms universitet i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan)

Jxxxxxxx Sxxxxxxx xxxxxxx@hyperisland.se 07xxxxxxxx (Student, Hyper Island)

Axxxxxxx Jxxxxxxx xxxxxxx@kth.se 07xxxxxxxx (Student, civilingenjörsprogrammet i medieteknik Kungliga Tekniska Högskolan)

Mxxxxxxx Wxxxxxxx xxxxxxx@hotmail.com 07xxxxxxxx (Författare, Modernista förlag)

Skunkgruppen är en samling aktiva skunkar som tycker att läggs skunk ner, då kan man lika gärna lägga ner hela internet.

det känns inte som stadig teoribildning att internets ‘konstnärer och intellektuella’ fullkomligt saknar självkritik. älskar privilegierade människor som ger ‘skyr inga medel’ ett ansikte. hur förs den här debatten och till vilken nytta? det här känns ungefär lika fräscht som när bill gates går ut i amerikansk media med hur många miljoner han gett till fattiga svarta barn.

jag tycker det är pinsamt, och jag tycker det är jävligt symtomatiskt. please: om det här är hur jag representeras på internet – vsg, lägg ner skiten.

18 Comments

Filed under Uncategorized

18 responses to “skunk.nu läggs ner

  1. Pitten Landgren

    Alla rätt! Kör i vind! In i kaklet! Den enes död!

    Tack för allt, lägg ner, avgå.

    Inga extranummer. Låt det vara slut.

  2. KKK

    tycker det var extremt bra att genast starta en kampanj med förtäckta mordhot mot spraychefen. intellektuellt och konstnärligt gjort. det om något kommer nog att övertyga honom om hur viktigt det är att fortsätta drifta ett community som inte ger dem några intäkter och bara består av 1000000 grupper, vardera med tio sidor ironiska trollningar.

    såg att världens mest pretentiösa människa, entice, skrivit en pregnant kritik som på ett pregnant sätt kritiserade spray och hela det ickepregnanta borgerliga klassamhället (som vanligt går kritiken mellan raderna ut på att han är sur för att det inte går att stalka brudar anonymt på facebook, fast han förklarar det som att facebook är “nyliberaler som bygger murar mellan människor” eller nåt lika vettlöst). det tråkiga med skunks nedläggning är att man inte längre kommer att kunna skratta åt hans bisarrt usla dagboksinlägg. han kanske är världens minst självkritiska människa, särskilt i förhållande till hur självkritisk han BORDE vara.

    • åå ere dags för lite morronläsning! enbajs, jag kommer inte sakna dej och jag kommer fortf vilja spy av din kåta nuna på su – men skunk bygger ju på att även han har en ‘plats’

  3. ameh skitsamma!!! skunk är skunk. det är nånting. typ nostalgisorgligt 30 juni och jag vet folk som satsar satan där och det är som ett jävla heartbreak för dom att det försvinner. Och jag fattar exakt andningshålsgrejen. skitsamma om några jävla lame asspers skriver att man kan maila dom och att dom har sina titlar inom parentes. det är väl bra att det finns nån som gör nånting för det dom bryr sig om.

    mvh malin (arbetslös/extraarbetare)

    • sure thing – lägger man det på DEN nivån är det ganska rimliga att säga. men det tycker jag fan inte att de gör. och nä, jag tycker inte det är skitsamma. det är ett jävla heartbreak att skunk försvinner men snälla, säg ‘ameh skitsamma’ istället för att uttrycka det i lagerkvist-parafraser så är jag med. jag tycker det här är skitsunkigt.
      johanna (student utan examen/tentavakt/svart städhjälp)

  4. Alva

    Vet inte riktigt vad jag ska säga om detta, mer än att vi har vetat att det kommer läggas ner väldigt länge. Därför kan man tycka att den här reaktionen är ganska anmärkningsvärd. Tänk att ”vi” är så beredda att slåss för den här frågan, för vårt vattenhål på internet… men okej jag ska inte börja klaga på denna generations uppenbara oförmåga att tycka något om riktiga frågor, för det har väl sagts nog om den saken. Jag vill veta vad de som står som ”kontaktpersoner” (några av dem läser väl denna blogg) tycker och tänker.
    Alva (f.d. elev/semesterfirare)

  5. det kuliga måste ändå vara att det enda skunkarna kan ta på allvar är själva nedläggningen av skunk. att räddningskommittén genast beskriver skunk som något slags intellektualistiskt kulturreservat fyllt av framstående geologer och konstnärer är ju iofs stor humor. poängen och charmen med skunk är väl tvärtom att det är internets kloak där allt slagg hamnar. du verkar gå på avtryckaren lite väl snabbt bara för att det visar sig att slanen som klamrar sig fast hårdast vid skunk har tusen högskolepoäng. kampen borde kanske föras med längre självdistans, men fan, det vore rätt nice att ha kvar skunk.

    oliver (ingen examen, inget jobb)

    • vill ha kvar skunk. vill ej bli representerad på detta vis. den enda grupptillhörighet jag nånsin haft. inget fel på att ha tusen hp (nåra har man ju skrapat ihop själv åsså =P) men .. varför motiverar man skunks närvaro med hp… fattar ej…

      johanna (efterbliven hora som fått ekonomiskt understöd och vatt sjukskriven)

  6. karin

    vet inget om skunk. bryr mig i sanning inte särskilt mycket om nämnda internetcommunity. jag bryr mig däremot i helvete mycket om människor som driver och slåss för totalt värdelösa saker (därmed inte sagt att skunk är värdelöst men ska man lägga ned sin vakna tid på någonting föredrar jag att detta är klasskamp, kvinnokamp eller möjligtvis eftermiddagsöl på valfritt s(k)unkhak). jag har utöver detta inte särskilt mycket till övers för konceptet att vissa människors åsikter väger tyngre än andras. en inställning som antyds i.o.m dessa lol-titlar inom parentes. ska skunk räddas så är det inte för vår generations skarpaste hjärnor (som har andra arenor [hehe läs kassa litterära dunk-i-ryggen klubbar]).

    karin (för tillfället arbetslöst vårdbiträde)

  7. Elin

    Hej hej! Jag förstår att det kan se ut som att vi försöker hävda oss med våra übertitlar (lol?), men som jag tolkar det har vi skrivit dit namn och ‘titlar’ enbart för att visa vilka vi är och det hade lika gärna kunnat vara ‘Lisa, 7 år’. Tycker det är synd att våra val av utbildningar triggar illamående. Jag tror att det största missförståndet ligger i att det verkar som att vi syftar på oss själva som världens bästa mest intellektuella power rangers, så är inte fallet. Nu återgår jag till att rädda Skunk, har kopplat in min externa hårddisk och ska fortsätta spara allt jag hinner. Tjo!

    /Elin (Skunk)

    • eh, om man befinner sig på den där listan och tolkar min post som att era val av utbildningar (sic!!!!!!!!!!!!!!) är vad som triggar mitt illamående ska man kanske ta sig en funderare… dels över sej själv men även över det faktum att det svenska högskolesystemet inte uppmuntrar till kritiskt tänkande.

  8. petra

    luv u 2❤

    mamma

  9. Hellraiser will kill again

  10. chatorias

    vill ha chat

  11. det är bara de som är med i Avhandling 2015-gruppen på skunk som håller på så där. jag hålle me om att det är lite malligt på ngt vis, fast det bara sk framstå som lite nördigt och cute.
    men alltså. medelåldern på aktiva skunkpersoner torde vara 27 nu för tiden. det vill säga de flesta är vuxna. det är både trams och allvar. att det skulle bara vara konstnärer och intellektuella är trams, liksom det är trams att säga att det bara är emokids där.
    men skunk är väldigt unikt eftersom det inte är facebook “visa vem jag är och hur många med af eller von i efternamn som jag känner”/”kolla h är vikken häftig scenograf jag är och ja bor i sthlms innerstad”, det är ett av de få ställena där man kan skriva dagbok utan att det är en jobbig blogg… det är som kultursidorna fast utan alla strama Bonnierägda snobbar och det är som Lunarstaorm fast med äldre, smartare och mer pretentiösa människor…

  12. hha vet fan inte en enda KONSTNÄR på skunk. tror inte KONSTNÄRER ens hittar till skunk.

  13. Pingback: Skicka Skunk till Archive.org? « MMN-o

  14. Lisa

    Jag visste inte att det skulle stängas, men jag brukar logg in några gånger om året och kommer sakna det. Finns många gamla konversationer som man aldrig mer kommer se nu. T.o.m. med folk som inte finns med längre..

    Och den som nämnde medelåldern på oss, så stämde 27 jäkligt bra in på mig😀

Leave a Reply

