hej plötsligt började man prata om jämställdhet i svensk politik!!!!!!

den gamla klyschan att gudrun schyman är en galen feministisk fyllekärring känns ungefär lika rolig, fräsch och intressant som:

  • kom igång till sommarsäsongen med blossom tainton
  • sommarpratare
  • “vem mördade egentligen laura palmer?”
  • 5 röda boxviner under 150:-
  • att abba och robyn är sveriges största exporter.

och nu tar det fart igen. schyman eldar upp 100k  för att påvisa löneskillnaderna mellan män och kvinnor. runt om står medelålders gubbar och hånflinar, en indignerad birgitta ohlsson och en gotlänningsduo av ensamstående mammor i panelen. de lackar på gudis för att de.. är.. fattiga..? och tycker att de skulle.. haft.. pengar.. istället..? det finns ingen instans av mediasverige som inte surnat till. oh nej.

margot wallström tycker det är skamligt.

“ekonomiska forskare” tyckte det var korkat.

och birgitta ohlsson verkar ha freakat totalt, och hävdar att pengarna borde räddat “400 småflickor i ett fattigt land från akut undernäring” jag är inte ett dugg intresserad av att läsa vad folk har att säga om pr-grejen. verklighetens folk borde för en gångs skulle hålla käft och ta en titt på vad pr och löner kostar. 100 000 är i det här sammanhanget inte mycket pengar. man kan däremot med behållning läsa vad andra säger: t ex hemmafrubloggaren underbaraclara som i vanliga fall kittlar mina kräkreflexer beskriver bra varför fi:s kampanj inte är värre än någon annan eller förtjänar spott och spe. även mirja mattson är smart i etc, och påpekar det som är så jävla uppenbart:

Kvinnors månadslön för en heltidstjänst är i genomsnitt 4 700 kronor lägre än mäns. Det måste till en förändring och det borde fler politiker kämpa för.

ja men visst. välj ett samhälle där det inte är några konstigheter att politiker köper sex och kvinnor är andra klassens medborgare. gärna för mig, men jag vill inte vara med. är isf 100k ggr hellre crazy bitch i lag med schyman.

nej men sommarkram på er hurrni alla kåta gubbar!!!

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “hej plötsligt började man prata om jämställdhet i svensk politik!!!!!!

  1. Alva

    Vill omedelbart veta hur många undernärda flickor i ”fattiga länder” folkpartiets kampanjbudget skulle kunna rädda om den användes på bättre sätt.

  2. KKK

    jag undrade först om gudrun gjorde det som en hyllning till KLF (http://en.wikipedia.org/wiki/K_Foundation_Burn_a_Million_Quid), gammal ravetant som hon ju är.

    det är inte helt vanligt att politiker under en valkampanj väljer att elda upp pengar. det får iaf inte mig personligen att vilja ha henne som finansminister. jag förstår att hon fick mer PR än genom att spendera 100K på annonser, men skulle det vara en metafor för något också? jag får bara nydemokrati-vibbar av tungfotade spex, som wachtmeisters ölbacksstaplande.

    kan någon förklara HUR det här med lönerna ska lösas? ska individuell lönesättning förbjudas? när jag var postis tycker jag mig minnas att det tillämpades nån slags komplicerad tariff-lönesättning, där ålder, arbetslivserfarenhet, tjänstegrad och tjänsteår inom posten bestämde lönen. det var ganska rättvist. landstinget lär väl ha gjort sammaledes.

Leave a Reply

