killar + tjejer + preskriptionstid

i samband med littorinaffären (“det är faktiskt preskriberat nu!!!!!”) verkar detta med preskriptionstid vara på tapeten igen. hurra säger jag i vanlig ordning! alla älskar ju ett gött snack om preskribering…….

för nästan exakt ett år sedan lades da costa-fallet ner. en vecka återstod av preskriptionstiden. chefsåklagaren stefan bergman hävdade att allt talade för att catrine da costa avlidit i juni 1984 – dock gick inte dödsorsaken att fastställa, eftersom delar av kroppen fortfarande saknades.

ett halvår senare, dvs i februari 2010, beslutar riksdagen att preskriptionstiden för ‘mycket allvarliga, oupplösta brott’ upphör. nyheten presenteras i media med orden: ‘ingen preskriptionstid för palmemordet‘.

mjo. palme var ju statsminister, catrine da costa prostituerad.

i kommentarsfältet får jag den insiktsfulla kommentaren:

(…) Således misstänktes Geijer för något som kunde ge fängelse. Anklagelsen mot Littorin gäller ett brott som preskriberats. Din jämförelse haltar.

(alltså gu personligen anser jag att det är ganska befogat att dra en parallell mellan två svenska ministrar misstänkta för sexköp menmen vem är lille jag att döma?!?!?! obs detta e en parentes…)

en annan kommentator påpekar att ett fungerade rättssamhälle någonstans måste sätta punkt, eftersom bevisningen blir suddigare och suddigare. men, som kommentatören också skriver: preskriberade brott är fortfarande brott.

inte vet jag vad preskriptionstid betyder i en juridisk aspekt, jag har inte läst juridik, vet inget om det svenska rättssystemet, men känner jurister så man kan gödsla med dem. skulle ändå påstå mig uppfattat följande:

i ett fungerande rättssamhälle har juridik och synen på brott en moralisk aspekt, och inte bara en rättslig. definitionsmässigt upphör inte brott att vara brott för att rådande juridiska regler beskriver det, vilket är ganska uppenbart. mordet på gustav iii (han tijaterkillen väl?!) anses ju fortfarande vara ett mord fast det hände på stenåldern ca.

och så har vi polanski. ännu en kåt gubbe som begår brott. nu släpps han fri i schweiz, trots att de har utlämningsavtal med usa där han varit efterlyst sen 1978 (!), anklagad för våldtäkt på barn. preskriptionstid verkar ju inte vara en issue iaf….

jag tror att jag ser ett samband, kan ej identifiera vilket. ordet jag letar efter är kanske bara maktlöshet, eller nåt i stil med att kåta gubbar ska hålla snabeln (samt yxan) i byxan

5 Comments

Filed under Uncategorized

5 responses to “killar + tjejer + preskriptionstid

  1. Katte Fnatte Mus

    Yepp, Käraste, snabeln i byxan!
    /Rest😉

  2. maja andreasson

    stör mig på att så många journalister verkar tycka att det är jätteviktigt att slå fast att littorinaffären är ett “personligt trauma”. trauma för vem liksom? förstår givetvis poängen i att inte framställa littorin som ett odjur (även om det är frestande HEHE) men tycker det är sorgligt/skrämmande att debatten istället tenderar att blunda för det strukturella förtryck som trots allt littorin är en del av. Idag skrev en journalist i gp (edda manga) att hon inte kan förstå varför denna affär kan skada den moderata politiken då littorins sexköp inte är ett politiskt brott, till skillnad från typ användande av skattepengar för privat bruk osv. Personligen tycker jag ju att detta är TRAMS! Att tysta ner, eller preskribera, är bara ett bevis på hur patriarkatet censuerar sig själv. Littorins sexköp blir till ett “personliga trauma”, medan typ mona FORTFARANDE blir mosad av tobleronakastande mufare . **stör mig**

  3. maja andreasson

    mosad var referens till “mosa mona” kampanjen, ds.

  4. Patrik

    http://www.nyhetsverket.se/nyhet/4258/Om-Catrine-da-Costa-hade-varit-man-och-m%C3%A4ktig

    I denna artikel jämför jag insatserna i da Costa-fallet med Palmemordet.

Leave a Reply

