det är som att borgarna vill slippa ta ansvar

snart går min prenumeration på svd ut. jag har sagt upp den, eftersom jag hatar den. isht ledarsidans sanna rayman är en person som ger journalistik ‘dåligt rykte’ – vilket absolut inte behöver vara oförtjänt, men kanske inte heller korrekt i 10 fall av 10. idag har rayman skrivit en sån ‘bitsk’ krönika, för att använda hennes egen jargong. ‘det är som att mp vill slippa ta ansvar’ lyder rubriken, och är, gissar jag att rayman hävdar, även vad den innehåller. jag citerar:

Omedelbart i sitt valnattstal deklarerade statsminister Fredrik Reinfeldt att han avsåg att söka kontakt med Miljöpartiet. Därefter har MP mestadels spottat och fräst åt honom.

och miljöpartiet har som bekant – sina liberala värderingar till trots – inte gett reinfeldt klartecken att köra en grej ihop. jag tänker inte analysera raymans ordval ovan, jag bara påpekar i förbifarten de attribut hon nedlåtande tillskriver miljöpartiet. att de inte på svds omhuldade manliga och respektingivande vis sagt ‘nej’ och pekat med hela handen. istället har de spottat och fräst som småbarn eller en hoper kvinnfolk. dumma jävla höner, kan man föreställa sig att man fnissar på svds ledarredaktion. dumma jävla puller, tänker de, puller som inte vill samarbeta med den mäktigaste mannen i landet! men rayman har känsla för det här. intuition, siargåvor, tarotkort. hon skriver:

Och någonting säger mig att varenda parti – från höger till vänster – håller tummarna för en borgerlig majoritetsregering.

jag gillar greppet. samma grej som s-kvinnorna i rebella gjorde i sin artikel där de uppmanade gudrun schyman att rösta på sossarna. det är så ohyggligt världsfrånvänt att man undrar exakt vad som motiverar de här människorna att öppna käften. ‘nej hurrni.. egentligen har ni fel. ni gillar inte alls ert eget parti. ni gillar mitt!’ ifråga om schyman kan jag inte uttala mig. men som medlem i .. en rad partier faktiskt.. så kan jag säga att rayman har fel. jag vill absolut inte se en borgerlig majoritetsregering. jag vill se borgarna ta ansvar för att de i så hög utsträckning medverkat till ett samhällsklimat där man röstar fram ett främlingsfientligt parti. kära sanna rayman. ta lite ansvar nu.

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “det är som att borgarna vill slippa ta ansvar

  1. Aja det är lätt att skylla ifrån sig men MP = SD. Förstår att du hatar SVD. Sunt förnuft verkar inte vara din sak.

Leave a Reply

