vill du ha kompisar som är fascister?

förra veckan var jag på hannah arendt-symposium på södertörn. alltså jag pluggar där, inga konstigheter. däremot var det tusen andra där som inte pluggar på sh, obegripligt att åka ut t helvetet utan yttre tvång enl mig menmen. hannah arendt är ju så rätt i tiden osv, politisk filosofi, teorier kring samhället, ondska, människan. ja, så var det ungefär 100 föreläsningar om olika aspekter av hennes teorier och det var såklart spännande osv (men lite väl mye idéhistoria och humaniora för min strama smak stundtals). naturligtvis kom den gamla trötta frågan om heidegger upp. hannah arendt var judinna va. heidegger var nazisympatisör på tjugetalet, som ungefär alla andra tyskar. arendt studerande under heidegger, de hade en relation, han var gift. han var ca 100 år äldre. jaha och inget konstigt med det tycker jag… som ju iofs tycker att carl bildt är på topp 5 sveriges sexigaste män (känn er träffade, carl bildt-lookalikes där ute!). dryga gubbar med auktoritet och sen filosof på köpet! blir väl inte sexigare än så. så varför detta evinnerliga tjat om att arendt var knäpp i huvet? hur kunde hon? ligga m en nazist? hannah arendt nämns inte utan att man flikar in att hon gjort ‘det’ med heidegger – och heideggers eventuella sexighet till trots, hur jävla kul kan det ha varit? varat och tiden är inte direkt den roligaste boken jag satt tänderna i.

men, det som förbryllar mig mest är att den rådande opinionen i vanliga fall brukar avsky att man tar avstånd från oliktänkande. totalitär kallas man, intolerant, inskränkt osv. men när det kommer till några futtiga samlag med mattin heidegger tar det hus i helvete. vart går dessa vattentäta skott egentligen??!?! det var fel att ligga med heidegger, men ingen har rätt att avvisa en annan människan med anledning av dennes åsikter?!

jag har gjort min beskärda del av liberaler (2). nu är det ju många som gör en distinktion mellan liberalism och nazism (förmodligen med all rätt) men båda bygger ju på förtryckande system som kategoriskt utesluter människor pga märkliga externa faktorer. jag fick en del skäll för att jag så ivrigt försökte diskutera liberala värderingar med de här typerna – att jag var hård, oförstående osv. så dubbla budskap tycker jag…. hannah arendt gjorde fel, men det gjorde jag med?! och ska man vara kompis med människor med märkliga åsikter? hur funkar det? rätt? fel? obehagligt? tråkigt framförallt, tänker jag. hur jävla kul är det att sitta och ta en öl med nån jävla jeppe som tycker att man ska piska sjukskrivna, undrar jag. men FÅR man avfärda människor på urval av deras åsikter? det här är nåt jag verkligen undrar!! hör gärna av er i fältet nedan!!

mvh, en som drack en ledsam liberalöl förra veckan


låg lite med heidegger. tyckte förmodligen det var ‘sådär’.

PS! skrattade tills jag trillade av stolen när jag fick reda på att det finns en musikal av ma numminen om arendt och heidegger som heter ‘hanna och martin’. exakt hur många procent gulligt är inte det!!!!!

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “vill du ha kompisar som är fascister?

  1. jeppe

    vad sägs om att du ringer 118 100 så att du kan vara helt 100? du kanske t.o.m. kan få bidrag för att du gynnar samhället genom att inte umgås med korkade personer.

Leave a Reply

