ja hej var det hot mot demokratin jag hörde

så.. jag tänkte jag skulle blogga lite igen. inte för att det är nån procent intressant, men efter valet: sa jag upp min tidningsprenumeration, slutade blogga, försökte plugga. jag tänkte, jag menar, jag tänker: det här är för korrupt för att bry sig om! man kan inte bibehålla en mental friskhet och försöka relatera till en blond moderat som blir bjuden på bensinresor och bloggar glatt om det! det är svårt att hitta ett förhållningssätt till det som händer just nu utan att dumförklara sig själv?! kalla mej gärna anarkisten… att läsa svd är ju som att se ett reklamavbrott på tv.. deras tagline är “svd – sveriges kvalitetssajt för nyheter!”. sajt? för nyheter? kan det va en morgontidning i webformat?

så läste jag den här tradiga artikeln av birgitta ohlsson (sic) och anders knape (eller läste.. skummade ok). “extremism behöver bekämpas lokalt” lyder rubriken. med några varningens ord om kristallnatten påpekar de att extrema grupper (som t ex vänsterautonoma) är på frammarsch och att det är ungdomar som slåss. jaha, vad ska man göra åt det.. så har de ett punktprogram av floskler om individen i centrum, inte ideologin – vilket säkert är bra och meningsfullt och etc. men ingenstans förekommer en reflektion över situationen. VARFÖR ser ohlsson och knape en ökning av extremistgrupper vilket är “ett hot mot demokratin”? att främlingsfientliga partier etablerar sig i europa, i sverige?!

era gamla högerspöken, jag tror att ni har er själva att skylla. det här är vad som händer i ett samhälle där blockpolitiken går mot mitten och mångfalden av politiska röster är obefintlig. chantal mouffe skriver så bra om det här i om det politiska: om motreaktionen som uppstår i ett politiskt klimat som inte erbjuder verkliga val utan endast en vag glidande skala av mittpartier som tycker ungefär detsamma, paketerat i snarlika format – vilket resulterar i extrema subgrupper. nu menar ju inte jag att birgitta ohlsson ska vara intresserad av samma politiska filosofer som jag själv (vore konstigt m tanke på att hon är t ex liberal???) men någonslags tolkning av situationen, vilken som helst, hade varit: super fresh enligt mig.  jahopp, tack för en tråkig artikel

1 Comment

Filed under Uncategorized

One response to “ja hej var det hot mot demokratin jag hörde

  1. vitkor

    kom igen, nu kör vi!

Leave a Reply

